1. Van Slooten


Heel Urk weet:

Van Slooten en TriStar horen bij elkaar

Schoonmaakbedrijf Gebroeders Van Slooten in Urk bestaat dit jaar 30 jaar en is al 25 jaar een trouwe klant van TriStar Industries Group. Het bedrijf is net verhuisd naar een prachtig nieuw bedrijfspand in Urk. Veel redenen voor een klein feestje. Maar vanwege corona kunnen de beide jubilea slechts op kleine schaal gevierd worden.

Van Slooten werd drie decennia geleden opgericht door de broers Jan en Lub van Slooten. Inmiddels staat in de persoon van Teun van Slooten de tweede generatie aan het roer van het gerenommeerde schoonmaakbedrijf uit Urk. Van Slooten is gespecialiseerd in alle voorkomende reinigingswerkzaamheden voor met name de food industry, en ook in plaagdierbeheersing en heeft een groothandel in reinigingsproducten. Er werken nu 12 mensen, inclusief de eigenaren, die zelf actief meewerken. Teun van Slooten: “Wij maken veel schoon in de visverwerkende bedrijven hier in de omgeving. In de loop der tijd hebben wij een naam opgebouwd: bij ons kun je rekenen op vakkundige reiniging. Als er een probleem is, lossen wij het op. Er wordt goed schoongemaakt en daar hoort een eerlijke prijs bij. “

Er is in 30 jaar veel veranderd, vertelt Teun van Slooten. “Mijn vader wilde eigenlijk zijn eigen vissersschip. Toen dat niet mogelijk was, is hij met zijn broer een schoonmaakbedrijf begonnen. ’s Middags werkte hij nog bij de grootste scholverwerker van Urk, ’s ochtends maakte hij schoon. Mijn oom werkte in de ochtenden als visfileerder en maakte ’s middags schoon. Al snel kregen ze een grote klant in de zalmverwerkende industrie. Het bedrijf is als het ware met die klant meegegroeid. Dat is wel heel mooi, want dit bedrijf is nog steeds een klant en sinds we naar dit nieuwe pand verhuisd zijn, ook nog een eens onze overbuurman.”

Vishotspot

Je kunt er in Urk niet omheen, alles draait om vis, ook bij Van Slooten.
“Urk is ‘dé vishotspot’ van Europa”, zegt Teun van Slooten. “De visafslag, en de specifieke aard van de vervuiling vergt veel vakkennis. “Kwaliteitsmanagers denken vaak strak in systemen, wij brengen onze praktijkkennis in, opgebouwd door jarenlange ervaring. Elk reinigingsproduct heeft zijn eigen kracht, daarom zoeken wij het vaak in afwisseling. Niet één specifieke dagelijkse reiniger, maar drie verschillende die we afwisselend toepassen. Zo kan de vervuiling niet opbouwen, er ontstaat geen bio film.”

“Er wordt goed schoongemaakt en daar hoort een eerlijke prijs bij. “

Bij Van Slooten is in de loop der jaren zoveel kennis opgebouwd over hygiëne en reiniging dat Teun van Slooten ook schoonmakers opleidt. Want vakkennis is belangrijk, vindt hij. “Geen scholier zegt: ‘ik wil later schoonmaker worden’. Dus die stagiairs uit het vakonderwijs moeten we koesteren, want dat worden fantastische vakmensen. Schoonmaken moet ook een beetje in je bloed zitten, het is een passie. En de vakmensen liggen niet voor het oprapen. Daarom gaan we steeds meer investeren in het opleiden van vakmensen.”

Vakbekwaamheid

Gelukkig ziet hij ook de waardering voor de vakbekwaamheid van schoonmakers groeien. “Die bewustwording is er de laatste jaren gelukkig steeds meer. Als in de visverwerking de schoonmaak niet volstaat, heb je echt een probleem. Dan heb je het over voedselveiligheid. Er was een bedrijf in de visverwerking dat steeds problemen had met de kwaliteit van het eindproduct. Wij zijn er gaan schoonmaken en binnen een maand was het probleem, veroorzaakt door een bacterie op de as van een lopende band, opgelost.”
Ook met personeel zet Van Slooten nadrukkelijk in op kwaliteit. “Wij hebben ervoor gekozen om niet explosief te groeien maar vast te houden aan een vaste groep vakbekwame mensen, die ook verantwoordelijkheid kunnen dragen. Zo zijn we ervan verzekerd dat de kwaliteit constant hoog blijft. Dat eisen klanten nu ook. Goed schoonmaken hebben we bij Van Slooten altijd gedaan, maar tegenwoordig speelt ook de borging van kwaliteit een belangrijke rol in het proces. De eisen zijn enorm veranderd.”

Betrouwbare partner

Aan die realiteit is met de inrichting van het nieuwe bedrijfspand rekening gehouden. “We hebben hier een aparte kleedruimte en hygiënesluizen. Hiervandaan vertrekt alles al hygiënisch schoon naar de klant.” Naast het 30-jarig bestaan viert Van Slooten ook dat het al 25 jaar klant is bij TriStar. Teun van Slooten, die min of meer is opgegroeid in het bedrijf, weet niet anders. “Roosendaal ligt niet om de hoek, dus voor ons is TriStar vooral de accountmanager die bij ons op bezoek komt. Toen mijn vader vanuit huis met het bedrijf begon, kwam hij al bij ons over de vloer. En alle bestellingen plaatsen we online, in ons eigen klantenportaal. Dat werkt perfect. TriStar is voor ons altijd een betrouwbare partner geweest. Het is een fijne, open samenwerking. Wij hebben van het begin af aan TriStar-producten onder private label afgenomen. Die verkopen we nu ook op Urk. Heel Urk weet: TriStar en Van Slooten horen bij elkaar.”