‘Van binnenuit een bijdrage leveren aan de groei’

Sjoerd Kerstens (29) gaat per 01 januari 2020 aan de slag als Manager Operations bij TriStar. Hij is dan verantwoordelijk voor het efficiënt en succesvol verloop van operaties binnen het bedrijf. Daarnaast rekent hij Human Resource Management (HRM) en Sustainability tot zijn takenpakket.

Een bijzondere wending in een toch al verrassende loopbaan. Want Sjoerd maakte kennis met TriStar aan de bar. Hoe is dat gebeurd?

,,Voor ik hier kwam heb ik jarenlang in de horeca gewerkt. Na de middelbare school ben ik nog communicatie gaan studeren aan de Hogeschool Zeeland. Maar dat was niets voor mij. In de horeca kreeg ik van lieverlee steeds meer verantwoordelijkheid: ik deed de planning, stuurde medewerkers aan. Daar raakte ik in gesprek met Paul van den Berg van TriStar.  ‘Wil jij niet eens in een echt bedrijf werken?’, vroeg hij mij. Daar had ik wel oren naar. Dat is nu ruim vijf jaar geleden. Ik begon met een soort snuffelstage bij TriStar. Twee dagen in de week keek ik mee op de afdeling Finance. En dat bleek helemaal mijn ding te zijn. Ik heb economie altijd leuk gevonden. Ik heb het nog een tijdje gecombineerd met mijn werk in de horeca, maar sinds 2016 werk ik hier fulltime. Toen wist ik voor mezelf: dit is het! Inmiddels ben ik ook begonnen aan een opleiding Finance & Control op Hogeschool Avans in Breda.’’

TriStar wil het snelste, meest innovatieve en competitieve bedrijf in de markt zijn, gebouwd op familiewaarden. Daarbij hoort het koesteren van eigen talent. Medewerkers krijgen ruim baan om zich op alle vlakken te ontwikkelen en verbeteren. Manager Operations is een nieuwe functie, die als een traineeship wordt ingevuld. Naast Sjoerd zijn er nog twee trainees aan de slag gegaan: Angelo Koks als teamleader Finance en Enes Yildirim als Commercieel Manager. Hoe wil Sjoerd zijn nieuwe functie gaan invullen?

,,Op de afdeling Finance ben ik steeds meer HRM-taken op me gaan nemen. Die neem ik nu mee naar Operations. Dat wordt een nieuwe afdeling, met natuurlijk nog wel een kort lijntje met Finance. Ik ga me concentreren op alle operationele zaken binnen TriStar: hoe kunnen we bedrijfsprocessen optimaliseren, zitten alle poppetjes op de juiste plaats, hoe kunnen we het wagenpark goed en duurzaam inrichten? Zo kan ik van binnenuit een bijdrage leveren aan de groei van het bedrijf? Extern werken sales en het managementteam daar keihard aan. Ik weet bijvoorbeeld zeker dat er nog veel meer mogelijk is op het gebied van automatisering. We hebben hier een geweldig ICT-team, gedurende vijf jaar samenwerking heb ik van hen nog nooit ‘nee’ gehoord!’’

Je wordt een dag per week Chief Sustainability. Wat moeten we ons daarbij voorstellen?

,,Volgens ons bestaat deze functie nog niet, dit zou betekenen dat ik de eerste Chief Sustainability Officer ter wereld zal worden. TriStar heeft duurzaamheid hoog in het vaandel. Daar zijn we echt onderscheidend in. Onze afdeling productontwikkeling heeft de focus op het maximaal hergebruiken van producten en grondstoffen, en het minimaliseren van waardevernietiging en milieubelasting.  Zie je die leuke tuk-tuk voor de deur? Die zetten we in om PeelPioneers te promoten. Onder het motto ‘Van schil naar schoon!’ hebben PeelPioneers en TriStar samen een circulair reinigingsmiddel ontwikkeld op basis van sinaasappelschillen, onze O-Range vloerreiniger en -allesreiniger. Maar duurzaamheid betekent bij TriStar ook: gelukkige en fitte medewerkers. Met de 182,5 Day Challenge, waarbij medewerkers zich een half jaar onthielden van nicotine en alcohol, hebben we zelfs het landelijke nieuws gehaald. Maar we zijn ook bezig met een fietsenplan en een fitplan, in samenwerking met Jouw-Personal Trainer en Aleco.  Duurzaamheid streven we ook na in onze relaties. Daarom zoeken we vaak de samenwerking. We zijn nu bijvoorbeeld in gesprek met een startup in het hergebruik van water. Ons doel is om de productie en productontwikkeling zo ‘lean and mean’, maar ook zo duurzaam mogelijk te maken. Dat zie ik als mijn belangrijkste uitdagingen als Manager Operations en als Chief Sustainability. Waarom ik zelf niet heb meegedaan aan de 182,5 Day Challenge? Ik rook niet en ik drink niet! Haha, bijzonder hè, voor iemand die zo lang in de horeca heeft gewerkt.’’

Wat zijn je plannen voor de toekomst?

,,De afgelopen vijf jaar heb ik mezelf ontdekt als manager, ik ben nu echt toe aan een stapje hoger en super gemotiveerd voor mijn nieuwe functie. Ik ben ontzettend blij met de mogelijkheden die ik hier krijg, waardoor ik als persoon kan groeien. Dat wil ik blijven doen. Na deze opleiding zou ik ook nog graag Economie & Recht studeren, dat zijn ook gebieden die mij trekken. Want ik zie mijn toekomst wel in de financiële hoek.’’

En hoe zie je de toekomst van TriStar?

Ik heb het bedrijf de afgelopen vijf jaar flink zien groeien naar wat het nu is, met 43 medewerkers. Toen ik kwam, hadden we hier bijvoorbeeld nog geen productie en was er één magazijn- c.q. productiemedewerker, dat zijn er nu negen. Het is mooi om te zien hoe TriStar ondanks die groei toch de familiaire waarden heeft kunnen behouden. Ik hoop dat we die lijn kunnen doorzetten. Ik voel me verbonden met TriStar. We hebben een prachtig productenaanbod en leveren ook maatwerk: klanten komen met een probleem of vervuiling, op basis daarvan gaan wij aan de slag.  Bij het grote olielek in de haven van Rotterdam zijn onze middelen gebruikt om de boel schoon te maken. Dan voel ik echt company pride.’’

(Tekst: Marjo Peppelaar)