TriStar komt met revolutionair concept; open kostprijs calculatie

Home / Nieuws / TriStar komt met revolutionair concept; open kostprijs calculatie
TriStar komt met revolutionair concept; open kostprijs calculatie

OPENHEID OVER JE MARGE? JA, NATUURLIJK!!!

Onlangs hebben TriStar Industries in Roosendaal en PPG Amsterdam de eerste en belangrijkste fase afgerond van een bijzonder project. Dat wil zeggen, het project op zich was misschien niet zo opzienbarend, hoewel interessant genoeg: het ontwikkelen van een nieuw reinigingsproduct t.b.v. de kuipenreiniger, en het realiseren van een kostenbesparing van 30% in relatie tot de huidige situatie.
Het bijzondere zat hem in de aanpak van beide partijen: TriStar heeft voor PPG een receptuur ontwikkeld, en daarvoor een open kostprijscalculatie gepresenteerd. Dat mag in deze markt toch wel uniek genoemd worden.

Even terug naar het begin.
PPG ontwikkelt, produceert en levert wereldwijd in 70 landen verven en coatings, onder bij iedereen bekende merken, zoals Sigma Coatings voor de professional en de Doe Het Zelf merken Histor en Rambo.
In Amsterdam worden twee verschillende architectural coatings ontwikkeld en geproduceerd: één op basis van het oplosmiddel Alkyd, en één op basis van water.

De productie geschiedt grotendeels in grote roertanks, van 5000 tot 10000 liter. Maar omdat er ook kleinere hoeveelheden geproduceerd worden, maakt PPG tevens gebruik van kleinere containers, de zogenaamde TC’s (Transportable Containers).
De Technische Dienst van PPG Amsterdam houdt zich bezig met onderhoud, reparatie en reiniging van alle machines en installaties op de site. Dus ook met het reinigen van de TC’s. Joop van Golstein, die namens PPG dit project onder zijn hoede heeft, kan hier tijdens een rondleiding boeiend over vertellen.

“De vervuilde TC’s worden gereinigd in een grote kuipenreiniger. De TC wordt op een draaiplateau gezet, geborgd, en voorover in de machine gekanteld, waarna nozzles onder hoge druk een reinigingsproduct in de TC sprayen, dat gedurende 15 minuten circuleert. Na het droogproces is alle coating uit de TC verdwenen en zie je weer blank staal. Blinkend schoon.

Natuurlijk hadden we al een reinigingsmiddel voor in de kuipenreiniger. We namen reeds naar volle tevredenheid andere producten van TriStar af. Dus toen we een project gingen optuigen om minimaal 30% kostenbesparing te realiseren, kwam TriStar in beeld.
Binnen PPG stelden we twee harde doelstellingen: een product dat minstens even goed reinigt en niet schadelijker is voor het milieu dan het huidige product, en 30% kostenreductie”.

Met die boodschap is Paul van den Berg, directeur van TriStar Industries, aan de slag gegaan. “We hebben een reinigingsproduct op maat ontwikkeld en getest, en daarmee ruimschoots aan de gestelde eisen voldaan. Tot zover klinkt het nog redelijk standaard, maar onze gezamenlijke aanpak was absoluut lucratief, innovatief en non-conventioneel, en heeft een dimensie toegevoegd aan het succes van dit project.
Uiteraard vereist zo’n (overleg)traject van een aantal maanden een vertrouwensrelatie tussen producent/leverancier en klant, en komen er natuurlijk een aantal juridische basiszaken aan de orde, die inmiddels zonder veel inspanning zijn afgedekt”.

Joop is enthousiast over de uiteindelijke uitkomst van hun inspanningen. ”Het voordeel voor PPG is natuurlijk dat we een kostenbesparing hebben kunnen doorvoeren, dat we een product hebben dat goed werkt, en dat er gecalculeerd is op basis van een open kostprijs”.

Paul deelt die mening volkomen: “Voor TriStar is het voordeel dat we vanaf het begin duidelijk konden zijn over onze calculatie en over de marge die we wilden realiseren. Daarnaast is onze uitdaging hierbij dat we scherp blijven in onze kosten, kwaliteit en service. Die handschoen pakken we graag op.
Zo zijn we al druk aan het kijken in hoeverre het product geregenereerd kan worden. Testen hebben al uitgewezen dat we toch wel mogen uitgaan van 50% rendement. Daarnaast moet natuurlijk het totale regeneratieproces (ophalen van vervuild reinigingsmiddel, destillatie, afvoeren van steekvast afval en terugleveren van het geregenereerde product) goedkoper zijn dan het leveren van nieuw product. Daar wordt hard aan gewerkt. Daarnaast willen we het product verder ontwikkelen om het nog effectiever, veiliger en milieuvriendelijker te maken”.

Er is kortom nog genoeg uitdaging. Een erg belangrijk leerpunt voor zowel Joop als Paul is dat deze aanpak bewijst dat je met openheid en wederzijds vertrouwen perfecte resultaten kunt boeken. “Samen kom je altijd verder”.

 

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *